Productiehuis Dansmakers
Regie, choreografie, dramaturgie en kostuumontwerp: Claudia van Rooij Dansers / Performers: Jochen Stechmann, Mariangela Tinelli, Nadia Tsudukidze. Regie-assistent: Nadia Tsudukidze Lichtontwerp en Techniek: Roland van Ulden
Over The Critical Piece
The Critical Piece ging als openingsvoorstelling van het PUNCH festival in de Melkweg in première. The Critical Piece onderzoekt het vermogen en onvermogen van een danskritiek. Het uitgangspunt van de voorstelling is om dans te creëren vanuit bestaande theaterkritieken. De normale verhouding tussen een voorstelling en een kritiek wordt omgedraaid: in plaats van een kritiek te schrijven als reactie op een dans ontstaat de dans als reactie op de kritiek.
The Critical Piece is een bijzondere zoektocht naar de relatie tussen kritiek en uitvoerende kunsten, tussen taal en beweging. Wat is en wat doet kritiek? In het begin lijken de performers in controle. Ze construeren de rollen van recensent, danser en toeschouwer, speels schakelend van de een naar de ander, en breken ze weer af. Hun toegewijde pogingen om de voorgelezen kritieken opnieuw leven in te blazen brengen impliciet de tekortkomingen van taal ten opzichte van het beschrijven van beweging aan het licht. Met passie en plezier ontmaskeren ze maniëristische beschrijvingen, melodramatische interpretaties of kort door de bocht genomen conclusies.
Recensies
De Volkskrant – Mirjam Linden
“Dansers, recensent, choreograaf zijn de rollen (…) in een spel rond betekenisgeving dat verluchtigd wordt door de persoonlijke performancestijl en de knipoog naar populaire cultuuruitingen.”
Why Not magazine – Elein van Riet
“It is Direct and in your face. The Critical Piece boldly deconstructs dance criticism and reflects bravely on dance and its discourse.”
Theaterkrant.nl – Charlotte Schultz
“Met de fysieke toneelvoorstelling viel “The Critical Piece” op als openingsvoorstelling van het Punch festival. Met de bijzondere benadering om een stuk te maken op basis van dansrecensies uit kranten, draaien de makers het maakproces om. Ter plekke wordt onderzocht hoe de dansers zich tot de tekst verhouden. “The Critical Piece” heeft een bijzondere sfeer met Duits rouwe experimentele roots. Het idee gaat tegen alle dansovertuiging in en is daardoor zeer boeiend.”